Categorii
istoria muzicii clasice

Călătorie audio prin muzica clasică 69: Wagner [uverturi]

1813-1883 Richard WAGNER a fost unul dintre marii compozitori ai epocii romantice. A compus operă germană („dramă muzicală”), fiind în special cunoscut ca autor al ciclului de 4 opere intitulat Inelul Nibelungilor, ca şi al operei Parsifal. Muzica sa nu este descendenta şcolii italiene de operă (eg. a unui Rossini), exemplar ilustrată de creaţia lui Giuseppe Verdi, ci a muzicii unor Beethoven, Mozart şi Meyerbeer, ca şi a lui C. M. von Weber (Der Freischuetz). Pentru Wagner, muzica trebuia să curgă continuu, născută din libret, iar ariile să nu fie implanturi pentru plăcerea publicului. Muzica orchestrală are pt. W un rol egal cu cea vocală. Cunoscut şi ca inovator în folosirea tonurilor cromatice, W. este celebru şi prin scrierile polemice în sprijinul culturii „de rasă”. De numele său se leagă Festivalul de la Bayreuth.- About Wagner’s music it was often said that you love it or you hate it; can’t ignore it.

Ascultăm azi câteva dintre celebrele părţi orchestrale ale operelor sale: 1) Uvertura Rienzi; 2) Uvertura Tannhäuser; 3) Marşul nupţial din Lohengrin; şi 4) faimoasa Cavalcadă a valchiriilor:

https://discipulussimplex.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/08/wagrie.pdf

https://discipulussimplex.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/08/wagtan.pdf

https://discipulussimplex.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/08/wagloh.pdf

https://discipulussimplex.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/08/wagval.pdf

************************************************************

< 68: David, Thalberg, Alkan, Bazzini * 70: Wagner [operă] >

Disclaimer: No copyright infringement was intended. The musical samples have a lower sound quality (<85 kbps) and are included for illustrative purposes only. However, should anyone feel diferently about any file, I will remove the link.

De Discipulus Simplex

[Dragoş Mîrşanu]: litere, istorie, teologie;
arts, theology and history

3 răspunsuri la “Călătorie audio prin muzica clasică 69: Wagner [uverturi]”

Eu am rămas fascinat de Olandezul Zburător de când am reuşit s-o ascult pe toată, libretul îl citisem dinainte şi probabil şi el a contribuit oarecum în această cale. Interesantă este relaţia lui cu Nietzsche – de la Birth of a tragedy la Cazul Wagner – aflate în directă legătură cu convingerile rasiale ale compozitorului, care şi ele au avut parte de exagerări şi interpretări în special în sec XX.

Lasă un comentariu