Christos Yannaras: „Contra Religiei”

  Cunoscutul filosof ortodox Christos Yannaras reapare pe rafturile noutăţilor din librării cu o lucrare provocatoare, intitulată Contra religiei.

[ citeşte mai departe ]

4 thoughts on “Christos Yannaras: „Contra Religiei”

  1. cat de mare este diferenta intre viziunea lui Y. Pelikan asupra traditiei si cea a Parintelui D. Staniloae. Pe cand pentru primul dintre ei traditia are un sens plat si orizontal, pentru cel de al doilea Traditia este receptata in sensul ei adevarat si deplin ca viata a Duhului in Biserica, ca sa folosim expresia lui Lossky.
    „Tradiţia este credinţa vie a celor morţi; tradiţionalismul este credinţa moartă a celor vii” – Pelikan
    „Traditia este dialogul Bisericii cu Hristos in Duhul Sfant” – D. Staniloae

    • Nu sunt convins ca aveti dreptate facand aceasta distinctie. Traditia puncteaza deopotriva istoric (pe orizontala) si teoogic (pe verticala). Prima expresie provine de la un istoric de meserie, iar cealalta de la un teolog obisnuit cu gandirea in planul unei temporalitati unice (si a adevarului etern). Cele doua expresii reflecta accente diferite, dar nu ale viziunii diferite, ci ale preocuparilor diferite. Ele nu sunt antagonice. Un istoric se va regasi indeosebi in prima, iar un teolog mai mult in cea de-a doua.

  2. Referitor la comentariul lui B. Ioan care vizeaza evidentierea a doua nuante a celor doi reputati oameni de cultura teologica pe o anumita tema teologica, as dori sa mentionez ca nu am putea vorbi de o superioritate a unuia fata de celalalt si invers, deoarece, asa cum si D-nul Dragos Mirsanu a punctat corect, ele sunt complementare si deopotriva distincte, insa nicidecum contradictorii. Problema insa e aceea ca de foarte multe ori teologia de factura romaneasca ortodoxa ramane blocata in asa zisa teologie a parintelui Staniloae, ca sa nu mai vorbesc de divinizare etc de catre anumiti profesori sau ierarhi ai BOR. De fapt el, asa cum marturiseste in cartea sa Mica dogmatica vorbita, a dorit prin toata opera sa teologica sa ofere un impuls teologiei romanesti, si nu un sistem, deci creativitate si nu incremenire in „teologia” lui. Din pacate, eu unul, sunte foarte iritat cand vad mereu citate din diferiti teologi, cum si cel de fata, in special al lui Staniloae, luate si transformate in sabloane standarde, seci, si „infailibile”, uitand de faptul ca in Occident, daca e sa ma uit la Germania, exista mereu profesori care fac si au facut mai mult decat Staniloae, si care, in plus, sunt si supusi analizei critice, cum ar fi ex. lui Harnack sau Eduard Schwarzt etc. Probabil ca e o caracteristica a modului de a face teologie in Ro sub egida protectoare a BOR-ului.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s