Încheierea epocii patristice în opinia lui Milan Şesan

O preocupare constantă în teologia critică: când se încheie „epoca patristică”? Lăsând la o parte întrebarea cu privire la justeţea căutării unui sfârşit… ofer aici opinia Pr. Prof. Milan Şesan (teolog ortodox „de şcoală”), care fixa încheierea la Mihail Psellos (1018-1096), considerând necesare depăşirea Sf Ioan Damaschin şi oprirea înainte de operele polemice ale Bizanţului târziu:

M. Şesan, Despre încheierea epocii patristice, în Mitropolia Moldovei şi Sucevei 43, nr. 5-6 (mai-iunie 1967): 361-366.

download

16 thoughts on “Încheierea epocii patristice în opinia lui Milan Şesan

  1. stimate Dragos,
    am intilnit discutia asta in mai multe manuale de patristică… se vorbeşte de încheierea perioadei patristice.. de încheierea perioadei intitulate Patristica Clasica, care este opinia dvs.?

    • Stimate dle Cruceru,

      Nuantele sunt foarte multe… Asa cum ati sugerat, as zice ca se poate accepta o asa-numita patristica clasica a primului mileniu (unde sa fie pastrat celebrul criteriu – decretat de apuseni – al vechimii, si, in plus, sa fie primit de catre o mare majoritate, de dragul facilitatii unei adresari retrospective, pe cel al autoritatii acordate, conjunctural, vocilor patristice de catre marile conclavuri sinodale). Dar: sa fie esential primita, de asemenea, ideea ca patristica (nu in sensul de simpla literatura, ci ca una dintre expresiile canonului crestinismului ortodox) este sincrona cursului Bisericii catholice (Stalpul si Temelia Adevarului) si nu poate avea, astfel, un sfarsit.

          • Ce nu am înțeles ?

            1) dispariția sumbră a marilor preoți de pe vremea lui Isus și apariția unei structuri cu aceleași tradiții și idei condamnate de Isus

            2) cum se poate face comerț cu divinitatea prin indulgențe și cumpărarea dreptului de papă [domnia curvelor]

            3) cum poate fi denumita Temelia Adevarului, o structura omeneasca cu un trecut intunecat de martirii arsi pe rug cu Biblia în mână ?

              • Stimate Dragoş Mîrşanu,
                dialogul presupune nu numai o propensiune spre relaţionare corectă, ci şi informare corectă, ceea ce nu cred că este în cazul de faţă.

                Nu ştiu cît anume s-a informat domnul Mihai în privinţa istoriei gîndirii creştine pentru a face astfel de afirmaţii.

                Poate că o recomandare de lectură pentru dînsul ar ajuta mai mult în acest moment al înţepenirii în propriile presupoziţii de hermenutică a istoriei.

                cu multă simpatie,
                mc

          • oricât ar dori Biserica Catolică să acopere greșelile trecutului nu va putea să șteargă sângele scump ce strigă spre dreptatea Dumnezeului Cel Sfânt.

            Și oricâte indulgențe s-ar putea cumpăra vreodată pentru aceste greșeli ar fi tot la fel de eficiente ca ale marilor preoți ce au dictat răstignirea Unicului Fiu.

            Nu mai vorbesc de tradițiile și poruncile omenești adoptate și abrogade după bunul plac al scaunului cumpărat cu banii prostimii pentru că atunci ar trebui să spun că degeaba a venit/suferit/murit Hristos.

            Privim ca o umbră prin ochii unui eretic fără școli dar va veni vremea când vom vedea față-n față Adevărul. Atunci, m-aș bucura ca un om ce trăiește din Evanghelie ca dvs să-mi spună: vezi, te-am îndemnat să citești pe Jaroslav Pelikan🙂

  2. Este o neintelegere la mijloc. Cred ca dl Mirsanu folosea termenul catholic (catholicos) gandindu-se la caracterul de universalitate al Bisericii Ortodoxe. „Căci în această Biserică universală (Catholica Ecclesia) păstram ceea ce s-a crezut pretutindeni (quod ubique), întotdeauna (quod semper) şi de către toţi ( quod ab omnibus)” spune Sf. Vincentiu de Lerin. Nu se referea nicidecum la Biserica Romano Catolica, dupa cum a inteles m1ha1.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s