RIP Gheorghe Dinică

A plecat dintre noi marele actor Gheorghe Dinică (1934-2009). Cel mai mare actor, cred, de la dispariţia lui Amza Pellea încoace.

L-am apreciat deosebit pe acest om modest. Îmi amintesc participările la unele emisiuni TV recente unde era întruchiparea decenţei. La o emisune pe TVR cred, Travelling circular, unde povestea o călătorie ca invitat la ICR New York m-a emoţionat prin smerenia sa, prin genuina sa uimire în faţa primirii pe care românii din oraşul american i-o făcuseră, de parcă ar fi fost un mare actor precum De Niro, parcă (zicea el ceva de genul, ăia sunt actori mari, eu, aşa, din România). Nu se considerase vrednic de aşa o primire; nu se considera o vedetă, ci doar un om care şi-a făcut cum a putut mai bine meseria de actor.

Mi-l amintesc, acum, pe negândite, din:

Felix şi Otilia (1971) – avocatul Stănică Raţiu [excelent]; Cu mâinile curate (1972) – Lăscărică; Un comisar acuză (1975) – comisarul Paraipan; Ultima noapte de dragoste (1979); De ce trag clopotele, Mitică? (1982) – Nae Giurimea; Cuibul de viespi (1986); Patul conjugal (1992) – Vasile Potop; Crucea de piatră (1993) – tovarăşul Mache Puzderie; Craii de Curtea veche (1995) [excelent]; După amiaza unui torţionar (2001) – Frant Tandara [excelent]; Filantropica (2001) – Pavel Puiuţ [excelent]; Bani de dus, bani de întors (2004) – film TVR; mai recent, l-am văzut în Week-end cu mama (2009). Îmi propun să văd cât de curând, şi în memoria sa, un film pe care l-am ratat: Prin cenuşa imperiului (1975).

Desigur, mi-l mai amintesc şi din piesa de teatru Tache, Ianche şi Cadâr (2001)… offf…

Dumnezeu să-l odihnească în pace !

One thought on “RIP Gheorghe Dinică

Lasă un răspuns

