Imagini mişcate 10: Poliţist, adj.

politist-adjectivNoul film al lui Corneliu Porumboiu este un film de o simplitate complicată (ah, ce inteligent sunt :)) şi un film de artă. Lipsa muzicii şi lungile cadre cer privitorului un grad destul de ridicat de concentrare. Chiar dacă nu vorbim de un Solyaris – acela fiind, pentru mine, piatra de încercare pentru orice cinefil, oricât de bine intenţionat ar fi el🙂 – se cere totuşi ceva răbdare în anumite scene luuungi menite probabil să arate permanenţele şi măruntul din viaţa de poliţist. Dincolo de orice, finalul filmului – în care viaţa de conştiinţă este pusă faţă în faţă cu viaţa ca o filă de dicţionar – finalul zic, este memorabil. Scena de „maieutică” care aduce împreună  pe actorul principal, Dragoş Bucur şi pe sfinxul Vlad Ivanov, face toţi banii. Melodia „O seară minunată” pe versurile lui Grigore Vieru însoţeşte romantic genericul de final: „Mi-s dragi cuvintele, să ştii, ele-mi sunt surorile”… printre care cuvinte, desigur, vor fi: conştiinţă, lege, morală şi poliţist. Cine vede filmul află ce şi cum. Pe scurt, recomandat!

= ascultă Ce seară minunată…

P.S. 1) O lipsă, dacă e o lipsă: e un film care nu te răscoleşte, nu te emoţionează, parcă voit. E o călătorie, asta da. 2) Deocamdată nu înţeleg rolul scenelor lungi în care Cristi stă la masă singur. Ori îmi scapă mie ceva… ori ele trebuiau să fie altfel, sau să nu fie. Poate a fost un pic prea mult. 3) Interesantă plasarea scenei în care se joacă tenis cu piciorul între scena maieuticii (a deciziei) şi scena planului de flagrant (a faptului). Intrigant! Poate că nici Porumboiu nu ştie exact ce a vrut să zică, aşa că să nu-mi dau eu cu părerea🙂 Văzui acuşica pe internet cum unii zic că ar fi o referinţă şi o reverenţă făcută unui film de Antonioni, Blow up! O fi (şi) asta… Oricum, de efect! *

* apropo de încercarea de a afla sursele unui autor, îmi amintesc cu amuzament (din memorie) cum Eliade se plângea că George Călinescu îl acuzase aiurea de gidism, de vreme ce el nu citese opera relevantă a lui Gide înainte de scrierea nu ştiu cărei cărţi incriminate…🙂 Adevăr sau nu în acest caz, vom învăţa de aici că încercările de acest fel pot naşte monştri.

2 thoughts on “Imagini mişcate 10: Poliţist, adj.

  1. Nici eu nu am înțeles lungimea unor scene, am urmărit filmul mai mult așa, ca experiment. Da, are momente bune și dialoguri bune cîteodată, dar, vorba unui blogger de pe la noi: e un scenariu de scurt-metraj, regizat să fie lung-metraj…

Lasă un răspuns

