Călătorie audio prin muzica clasică 30: Beethoven [concerte pian]

Beethoven21770-1827 Ludwig van BEETHOVEN

După Harold C. Shonberg, Vieţile marilor compozitori (pe care o voi folosi în continuare), Beethoven este primul compozitor conştient de valoarea sa ca artist, şi nu de meseriaş, aşa cum se consideraseră chiar Bach, Haydn  sau Mozart, care „furnizau o marfă şi noţiunea de artă sau de scriere pentru posteritate le era complet străină”. A fost un copil minune şi s-a revoltat repede de sub orice fel de autoritate. A luat lecţii, fără prea mult folos, cu Haydn şi Mozart. Convingerea sa că este genial l-a făcut să renunţe la importante convenţii ale teoriei muzicale contemporane. A devenit întâi vestit ca pianist, „zdrobind pianul, rupând corzile”. Spre deosebire de Haydn şi Mozart, B. a fost adoptat de aristocraţie: se simţea insultat dacă nu şedea la masă cu ei. Nu era un intelectual, dar era un autodidact şi era gata să participe la orice fel de discuţie. A luptat eroic cu surditatea sa, completă din 1817.

Muzica lui B. se încadrează încă în clasicismul muzical, dar poartă o amprentă mai personală: este „preocupată de starea de spirit interioară şi de dorinţa de autoexprimare”. Începând mai ales cu perioada compunerii Simfoniei a 3-a Eroica (1803-1805), muzica lui B. se manifestă original, mai ales în formă (precum în modul de a utiliza forma de sonată). „Lipsit de simţul superrafinat al armoniei lui Mozart, a adus altceva în muzică (…) muzica lui B. nu este politicoasă. El a prezentat ca nimeni altul înaintea lui sentimentul dramei, al conflictului şi al hotărârii”.  Puterea şi sublimul ultimei părţi din viaţa de compozitor al lui B. sunt ilustrate perfect de Simfonia a 9-a: muzica absolută.

Voi începe astăzi călătoria prin muzica „Titanului”, cu ilustrarea concertelor sale pentru pian. Deşi primele două concerte (dintr-un total de 5) sunt opere de tinereţe şi nu au fost considerate de mare valoare de însuşi exigentul B., ele sunt totuşi apreciate astăzi, mai ales Concertul numărul 1 în do major, op. 15 (compus de fapt înaintea celui după cel de-al doilea, op. 19). Propun aici partea a 3-a, sprinţară, a Concertului nr. 1, rondo. allegro scherzando:

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2010/08/bee15.pdf

Concertele 3-5 sunt considerate compoziţii foarte valoroase, capodopere.

Prin Concertul nr. 3 in do minor, op. 37 (1800-1803), B. se desparte de standardul mozartian al concertului pentru pian. Este favoritul meu între cele cinci. Ilustrez aici cu prima parte, allegro con brio:

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2010/08/bee37.pdf

Concertul nr. 4 în sol major, op. 58 (1805-1806) este cel mai „profund” şi a fost compus pe când B. lucra la Concertul pentru vioară si la Simfonia a 5-a. Este considerat un model (mai ales prin p.1, Allegro moderato, deosebit de lirică) pentru ilustrarea modului în care trebuie îmbinat solistul cu orchestra (în dialog). Vom asculta aici mişcarea a 3-a, rondo (vivace):

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2010/08/bee58.pdf

Concertul nr. 5 în mi bemol major, op. 73 (1809-1811), este foarte popular între ascultătorii de gen, fiind cunoscut uneori ca „Imperialul”. Mai ales prima mişcare, foarte complexă, este larg cunoscută. Nu o vom asculta pe aceasta (căci durează cca 20 minute), ci iată aici partea a 2-a, meditativă, adagio un poco mosso:

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2010/08/bee73.pdf

************************************************************

<<< 29: Pleyel, Dussek, Cherubini *** 31: Beethoven [pian solo] >>>

Disclaimer: No copyright infringement was intended. The musical samples have a lower sound quality (<85 kbps) and are included for illustrative purposes only. However, should anyone feel diferently about any file, I will remove the link.

13 thoughts on “Călătorie audio prin muzica clasică 30: Beethoven [concerte pian]

  1. Pingback: Călătorie audio prin muzica clasică 29: Pleyel, Dussek, Cherubini « Discipulus Simplex

  2. Pingback: Călătorie audio prin muzica clasică 31: Beethoven [pian solo] « Discipulus Simplex

  3. In sfarsit am gasit ceva despre concertele pt pian ale lui Beethoven.
    Anul acesta dau la master la Cluj si mi-am ales ca tema de proiect: integrala concertelor de pian in creatia lui Beethoven.:)
    E destul de complicat ce-mi doresc eu, dar cum nimic nu-i imposibil……:)

    • He, he, bravo! Eu sunt doar un meloman amator, dar doresc succes unei profesioniste precum dvs. Banuiesc ca ati ascultat numeroase interpretari, Din ce am citit si conform gustului meu, va pot recomanda, intre integralele inregistrate, versiunea Perahia – Haitink – Royal Concertgebouw Orchestra [SONY]. Prefer totusi Concertul nr. 1 in versiunea Michelangeli. Ca integrala insa, ascultati Perahia. Succes!

  4. Am ascultat concertul nr 5 in interpretarea Lupu, reusit. Perahia are cel mai bun numar 5, vezi de asemenea si interpretarile clasice Kempff si Arrau.

    Concertul 3, nu am ascultat inca Lupu. Pentru concertul 3 sunt desigur recomandabili Perahia, Pollini, Annie Fischer (clasica), Kovacevich

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s