RIP Matei Călinescu

MCalinescu

Matei Călinescu

A plecat dintre noi criticul şi teoreticianul literar Matei Călinescu (1934-2009). Acesta a activat mai ales în SUA, la Univ. Bloomington, Indiana. Am luat cunoştinţă de numele său studiind în Olanda proza fantastică a lui Mircea Eliade. M-am imbogăţit citindu-i articole ştiinţifice în diferite reviste academice americane, sau recenzii, precum cea la „Forbidden Forrest” a lui Eliade, din Times Literary Supplement. Ulterior, am citit cu plăcere Despre Ioan P. Culianu şi Mircea Eliade. Amintiri, lecturi, reflecţii, Iaşi, Ed. Polirom, 2000; ediţia a II-a, revăzută şi adăugită, Iaşi, Polirom, 2002.

Am avut bucuria să îl privesc, de la oarece distanţă, cu ocazia primirii unei decoraţii la Cotroceni (în semn de preţuire pentru studiile sale eliadeşti). Nu am avut curajul să-l deranjez atunci, deşi am avut un smerit imbold să-i spun că îl preţuiesc.

Lucrarea sa de referinţă este Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism, (Duke University Press, 1987); ediţia în limba română, Cinci feţe ale modernităţii: Modernism, Avangarda, Decadenţa, Kitschul şi Postmodernismul, Ed. Univers,1996. Cred că a devenit cunoscut şi publicului mai larg din România începând cu publicarea volumului Portretul lui M, Iaşi, Ed. Polirom, 2003.

Îmi propun să citesc: Mateiu I. Caragiale: recitiri, Cluj, Biblioteca Apostrof, 2003, 160 p., 2nd ed., Cluj-Iaşi, Apostrof & Polirom, 2007.

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Lasă un răspuns

