Călătorie audio prin muzica clasică 19: Haydn [m. de cameră]

1732-1809 Franz Joseph HAYDN a fost un mare compozitor din perioada clasică vieneză. Din anul 1761 este angajat în calitate de conducător muzical secundar, iar din 1765, Prim-Kapellmeister – şef de orchestră, la curtea prinţului Nikolaus Joseph Esterházy, o persoană cultivată, iubitor pasionat al muzicii. Timp de treizeci de ani în serviciul familiei Esterházy, în această izolare creatoare, Haydn pune bazele a două genuri importante ale muzicii clasice: simfonia şi cvartetul de coarde. Pe lângă îndatoririle sale de profesor de muzică al unora din membrii familiei princiare, bibliotecar şi dirijor al orchestrei, compune un mare număr de piese muzicale simfonice, opere, messe şi muzică de cameră. Din 1790 până la sfârşitul vieţii va activa între Viena şi Londra – unde este foarte bine primit.  Pe teritoriu englez compune importante oratorii şi simfonii.

Importanţa lui Haydn în istoria muzicii constă, mai ales, în dezvoltarea simfoniei şi cvartetului de coarde, precum şi în perfecţionarea formei de sonată. În perioada 1774 – 1783, după ce compusese deja peste 50 de simfonii, perfecţionează acest gen în forma care se va numi „simfonia clasică vieneză”. La cvartetele sale de coarde a lucrat timp de peste 30 de ani, deşi această formă muzicală nu făcea parte din îndatoririle sale. În 1782 apar cele şase cvartete op. 33 (Hob. III:37-42), care reprezintă un punct culminant al genului şi care vor influenţa în mod covârşitor creaţiile lui Mozart şi Beethoven. În ambele genuri Haydn a introdus menuetul ca mişcare de sine stătătoare.

Deşi recunoscut încă din timpul vieţii drept unul din marii compozitori ai epocii, renumele său a scăzut pe parcursul secolului al XIX-lea, pe măsura creşterii preţuirii creaţiilor lui Ludwig van Beethoven sau Richard Wagner. Denumit adesea „Tata Haydn” (Papa Haydn), se sublinia prin aceasta – mai ales în spaţiul de limbă germană – desuetudinea şi, în parte, naivitatea muzicii sale, în timp ce în Anglia, după prezenţa sa concertistică la Londra, preţuirea lui a rămas în permanenţă neştirbită. Abia în cursul secolului al XX-lea renumele lui Joseph Haydn a reînceput să crească, fiind recunoscut la adevărata sa valoare.

Să începem astăzi un periplu prin compoziţiile acestui maestru al ludicului. Pagina de azi va oferi trei piese din muzica sa de cameră, care conţine:

  • peste 80 cvartete de coarde
  • peste 20 trio-uri pentru instrumente cu coarde
  • 120 trio-uri pentru diferite combinaţii instrumentale

Să ascultăm, în ordine, partea Allegro din Trio-ul pentru pian, vioară şi violoncel H12, partea a 2-a poco adagio din Cvartetul împăratului op 76 nr.3, şi Introducerea, maestuoso et adagio, din varianta pentru cvartet de coarde a Ultimelor Şapte Cuvinte ale lui Hristos.

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2011/02/htrio.pdf

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2011/02/himn.pdf

https://discipulussimplex.files.wordpress.com/2011/02/h7.pdf

************************************************************

<<< 18: C.P.E. Bach, J. Stamitz, Benda *** 20: Haydn [concerte] >>>

Disclaimer: No copyright infringement was intended. The musical samples have a low sound quality (<85 kbps) and are included for illustrative purposes only. However, should anyone feel diferently about any file, I will remove the link.

2 thoughts on “Călătorie audio prin muzica clasică 19: Haydn [m. de cameră]

  1. Pingback: Călătorie audio prin muzica clasică 20: Haydn [concerte] « Discipulus Simplex

  2. Pingback: Călătorie audio prin muzica clasică 18: C.P.E. Bach, J. Stamitz, Benda « Discipulus Simplex

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s