Teologia Purgatoriului şi Răsăritul: începuturile

AM DEZVOLTAT ACEST SUBIECT ÎNTR-UN STUDIU AFLAT SUB TIPAR ÎN PERIODICUL „STUDII TEOLOGICE”, nr. 2008-4, sub titlul „Dawning Awareness of the Theology of Purgatory in the East: A Review of the Thirteenth Century”

STUDIUL A APĂRUT: vezi Teologia Purgatoriului şi Răsăritul: începuturile (2)

Iată aici rezumatul în limba română:

Purgatoriul după Dante

Purgatoriul după Dante

PRIMELE CONTACTE CU TEOLOGIA PURGATORIULUI ÎN RĂSĂRIT:

PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA SECOLULUI AL XIII-LEA

Lucrarea de faţă îşi propune să investigheze modul în care a avut loc „sosirea” teologiei apusene despre purgatoriu în Răsărit, în cursul veacului al XIII-lea. Dacă discuţia teologică prin excelenţă între răsăriteni şi apuseni va avea loc abia la mijlocul secolului al XV-lea, cu ocazia conciliului florentin, am socotit a fi nu lipsită de interes explorarea perioadei timpurii a disputei despre purgatoriu, ce a avut loc începând cu anii ’1230 până spre sfârşitul secolului, după Conciliul al II-lea de la Lyon (1274). Pe o bază construită astfel, cercetarea noastră va putea fi prelungită cu mai multă încredere, într-un studiu următor, până spre sfârşitul Bizanţului.

Este subliniată dintru început necesitatea de a înţelege contextul în care disputa religioasă a avut loc. După Cruciada a IV-a (1204), Răsăritul şi Apusul deveniseră mai distanţate decât oricând. Pe de o parte, Roma obţinuse controlul ecleziastic al Constantinopolului şi a altor importante teritorii răsăritene şi nu avea nici un interes să renunţe la el. Pe de altă parte, bizantinii se înţelegeau a fi într-o „captivitate” a latinilor, care impuneau obiceiurile lor în locul bunelor obiceiuri greceşti.

Cercetătorul află referinţe la disputa despre purgatoriu în cadrul relaţiilor între Est şi Vest în tipuri diferite de text: tratate teologice, scrisori oficiale, mărturisiri de credinţă şi acte conciliare, rapoarte ale unor dialoguri şi liste cu erori teologice. Pe fondul unui sentiment de insecuritate politică, purgatoriul nu face obiectul unei dispute teologice în toată puterea cuvântului, în aceste prime decade ale cunoaşterii sale în Răsărit. De la prima „întâlnire” consemnată în discuţia dintre mitropolitul grec Gheorghe Bardanes şi franciscanul Bartolomeu şi până la perioada de după Lyon II în vremea unui Ioan Beccos şi a mişcărilor antiunioniste monahale precum cea condusă de Nichifor din Singurătate, suntem martorii unei dispute fluctuante şi inconsistente teologic. Dacă e să facem unele consideraţii generale după adunarea acestor referinţe, se poate spune, mai întâi despre latini, că nu au nici o problemă în a accepta purgatoriul ca pe o „necesitate socială” a credincioşilor simpli şi că încearcă să se justifice din textele Părinţilor latini, dar şi greci (precum Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigorie al Nyssei sau Fer. Teodoret al Cirului). Răsăritenii resping sau pot accepta cu dificultate purgatoriul de vreme ce nu e scripturistic sau patristic şi are, mai mult decât atât, un parfum origenist inacceptabil. La limită, o viziune prounionista precum cea a unui Ioan Beccos primeşte purgatoriul ca pe o tradiţie locală apuseană, în măsura în care tradiţiile răsăritene vor fi, la rândul lor, admise de către apuseni.

Purgatoriul va rămâne o problemă ambiguă pe linia relaţiilor Răsărit-Apus, mai ales, paradoxal, pentru aceea că fundamentele credinţei sunt esenţial identice, precum în cazul recunoaşterii folosului rugăciunilor pentru cei morţi. Dacă la Concilui de la Trento Biserica Romană va fixa dogma purgatoriului (folosindu-se din plin de experienţa dialogului cu răsăritenii din secolele anterioare), în Răsărit problema existenţei unui loc spiritual intermediar rămâne dilematică chiar în secolul al XVII-lea, fapt ilustrat mai ales de cazul „Mărturisii” lui Petru Movilă. Pentru teologii catolici de azi, purgatoriul, deşi prezent oficial în Catehismul Roman, rămîne o chestiune de credinţă la fel de greu decelabilă pe cât este, pentru teologul ortodox, să zicem, chestiunea „vămilor văzduhului”.

STUDIUL A APĂRUT: vezi Teologia Purgatoriului şi Răsăritul: începuturile (2)

One thought on “Teologia Purgatoriului şi Răsăritul: începuturile

  1. Pingback: Teologia Purgatoriului şi Răsăritul: începuturile (2) « Discipulus Simplex

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s